Hemmagjord läskande dryck


Varför har jag inte testat att göra eget iste förrän nu? Så enkelt och så gott. Saken är den att jag har tänkt på det flera gånger men varit rädd för att jag inte skulle gilla det. Men så slutade butikerna att sälja det istepulver från Lipton som jag gillar så mycket och när jag såg ett tips om det på Instagram kände jag att det var värt att testa. Och så bra det blev. Har hittills testat citron-, skogsbär- och persika/mangote. Alla tre funkar och har fått godkänt av Erik.

1,5 l vatten
3-4 påsar valfritt fruktte 
1-2 påsar earl grey
0,75-1 dl socker
Saften av en halv citron

Koka upp hälften av vattnet. Lägg i socker och tepåsar. Låt dra i ca 10 minuter (kortare eller längre tid beroende på hur starkt te du vill ha). Häll över i en lämplig kanna, tillsätt resten av vattnet (kallt) och citronsaften. Ställ i kylen och avnjut ditt kalla te med is en varm sommardag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar