Hejdå, och lycka till!

Idag höll Conny sin sista mässa i Nybro kyrka. Snart påbörjar han sin nya tjänst som sjukhuspräst i Växjö, en tjänst som han är som klippt och skuren för. Jag kan inte tänka mig en bättre människa till att inneha en sådan tjänst. Igår fick jag frågan om jag kunde vara med och sjunga en överstämma (fick ta de andra två sångerna också naturligtvis) då Cantica bara varit typ 15 på torsdagens övning och endast en ( ! ) från optimistkören dykt upp. Så jag ställde upp. Hade ändå tänkt gå i kyrkan eftersom det var Connys sista. Efter mässan gjorde jag dagens goda gärning: den gamla frälsningssoldaten Inga-Lill behövde en stadig hand att hålla i och jag råkade befinna mig på ett lämpligt ställe. Jag försökte ta mig tillbaka in i kyrkan för att hämta mina grejer men blev "infångad" (hon behövde som sagt hålla i någon) av denna gamla dam.
Dagen till ära bjöds det på smörgåstårta i Ansgarsgården ("inget ont som inte har något gott med sig", som Inga-Lill sa när hon talade till Conny), och citronkaka till kaffet. Diverse människor talade till den slutande prästen och gav honom blommor och presenter.
Ja, det råder inga tvivel om att han kommer att vara mycket saknad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar