När två systrar får härja fritt i köket, ja, då blir det kladdigt

Elin var sugen på att göra frozen cheesecake, men hittade istället ett recept på klassisk cheesecake som verkade väldigt enkelt. Sagt och gjort. Jag fick den stora äran att gå till Statoil för att inhandla philadelphiaost och creme fraische, sen började vi... Bottnen bestod av ett helt ( ! ) paket digestivekex. Väldigt, väldigt smulig blev det, och svårt att trycka ut i formen, som skulle "kläs" med detta smul. Själva smeten innehöll 600 g philadelphiaost, 4 dl creme fraische och 7 ägg. Bara där kändes det skumt. Allt kändes skumt. När jag gjorde cheesecake sist hade jag kanske 8 kex i bottnen, 400 g philadelphia och 2 ägg. Menmen, vi tänkte såklart att vi måste fälja receptet. Medan jag tryckte ut kexsmulet i formen skulle Elin göra smeten. Det gick bra till en början, men det var så mycket ingredienser att det rann över. Nämnas ska kanske att smeten skulle göras i en matberedare, men eftersom det blev så mycket smög det sig in under kniven och upp och ut. När vi sen hällde över det i formen fick inte allt plats (en vanlig, normalstor springform). Kakan stor i ugnen i närmare en timme och verkade vara klar. Den var väldigt dallrig, men när jag petade i den med kniven verkade det inte vara någon fara. Vi sällde den på en bricka och lossade formen. Så långt allt lungt. Elin fick den stora äran att börja ta. Eller ska vi kalla det straff? För när hon var påväg att ta biten på tallriken forsade all smet ut. Det verkade inte finnas någon hejd på eländet. Helt sjukt.

Receptet hittades på recept.nu och heter Klassisk cheesecake. Testa inte. Jag repeterar testa INTE!

2 kommentarer:

  1. TucciT - svar på kommentar17 april 2009 kl. 09:11

    Hej... ja klart man kan få tag på ett skip-bo.. leksaksaffärerna har det.. fck också leta ett bra tag men nu så har dom de lite i varje leksaksaffär tycer jag.. iaf i kalmar.. i nybro har de vart lite dåligt med det.,.

    okeyte hehe.. så dom spelar de i tyskland med?:D Spelar du de ofta?

    SvaraRadera
  2. TucciT - svar på kommentar17 april 2009 kl. 15:37

    ah okey hehe men de förstår jag, men nu finns de iaf i leksaksaffärerna : mkt trevligt spel tycker jag o min familj :D

    SvaraRadera