Luciadagen

Så var det Luciadagen. 11 nätter kvar till jul.

Själv befinner jag mig i Tyskland och det svider en aning i hjärtat att varken ha sett SVTs Luciamorgon på TV eller se på luciatåget i Nybro kyrka ikväll. Kl. 18.30 är det i kyrkan, om någon skulle vilja gå. Det brukar vara fint, säger de som har sett tågen genom åren. Själv har jag nog inte sett ett enda av församlingens luciatåg sedan jag började i barnkören som 8-åring. Jag har ju liksom gått med och sjungit i vartenda tåg, utom 2006 när jag bodde i Skövde, som tärna alla gånger utom en. När jag gick i sexan var jag enda tjejen i den åldern, så det var inte så mycket att lotta fram.

Efter att min barnkörskarriär tagit slut blev jag ändå inbjuden att vara med i den s.k. Luciakören, en grupp lite äldre tjejer (och killar) som tidigare varit med i barnkören eller bara vill vara med i luciatåget. Jag var med senast förra året, då var jag 25… Men i år kom det ingen inbjudan. Hade jag mot förmodan blivit tillfrågad hade jag ju ändå inte kunnat vara med. Sångrösten har ännu inte repat sig tillräckligt efter operationen.

 

Hur som helst så njuter jag av att umgås med största delen av familjen i Tyskland. Vi kommer åter till Sverige imorgon och är visst inbjudna på frukost i Malmö. Trevligt!

1 kommentar: