Året 2013

Året 2013 blev kanske inte riktigt så som jag hade tänkt mig. Ganska mycket inte alls som jag hade tänkt mig. Men det har varit både bra och dåligt.

Såhär i efterhand så känner jag mig ändå nöjd med hur det blev, när jag tänker på hur det kunde ha blivit utifrån vad jag kunnat läsa mig till om min uppkomna situation.

Jag ska nu, i vanlig ordning, försöka summera året lite kortfattat.

 

Januari

Inledde året med ett besök på ÖNH-kliniken p.g.a. min heshet.. Vad jag inte visste då var att det var bara ett i raden av många många besök på sjukhuset. Jag var lyckligt ovetandes kan man säga.

 

Februari

Blev bilägare för första gången någonsin. Vuxenpoäng? Jajamensan! En silverfärgad Opel Meriva fick följa med mig hem från Öland.

Detta var också månaden då jag sökte läkarkontakt för långvarig huvudvärk. Resultatet av provtagningen som genomfördes var inte vad jag hade väntat mig. Jag fick besked om att jag hade fått Graves sjukdom, en typ av giftstruma. En ämnesomsättningssjukdom som gjorde att jag på 1 ½ månad gick ner 10 kg och jag hade en vilopuls på 116 slag/m.

 

Mars

Lämnade min lilla etta (38 kvm) på Hornsgatan till förmån för en lite större tvåa (72 kvm) på Dahlborgsgatan.Jag som aldrig skulle bo i Kungshall… Men jag har trivts från första stund.

Jag fick träffa en ST-läkare på endokrinmottagningen i Kalmar som förklarade att jag var allergisk mot mig själv. För att förklara det enkelt. Påbörjade medicinering mot den höga produktionen av ämnesomsättningshormon i sköldkörteln. Blev för första gången i mitt liv sjukskriven av en läkare.

Gjorde en dagstur till Skåne med pappa. Vi hälsade på syrran i skolan en sväng och åkte sedan över till Helsingör ett par timmar.

I slutet på månaden kom hela familjen upp till mig och firade påsk.

 

April

Var inne i på sjukhuset och gjorde en tyreoideascintigrafi för att få ett grepp om hur sköldkörteln jobbade.

Fick feber och ont i halsen vilket ledde till ett besök på akuten för att kolla blodstatus. En biverkning på medicinen jag åt (Thacapzol – tyreostatika) var att man kunde få väldigt dåligt immunförsvar och det var viktigt att uppsöka läkare för kontroll. Det var ingen fara med mina värden visade det sig, men efter en vecka hade jag fortfarande ont i halsen och diagnostiserades med halsfluss. Dagen innan min födelsedag…

 

Maj

Mina modiga släktingar kom och firade min födelsedag. Jag fick ett citronträd och en microvågsugn. Några dagar senare fick jag även en kapselmaskin.

Köpte en liten träsoffa på RIA som jag målade så den blev vit.

Satsade på lite balkongodling: smultron, jordgubbar, rädisor, morötter och tomater.

 

Juni

Gick på välförtjänt semester. La en vecka av den i Tyskland ihop med farfar. Vi var där för att fira onkel Friedels 70-årsdag.

Fick lova att söka läkare för ledvärk (träffade även en arbetsterapeut för detta). Misstankarna riktades mot att det troligtvis var biverkningar av medicinen. Hade telefonkontakt med medicinmottagningen på sjukhuset. Fick byta medicin.

 

Juli

Åkte till stranden med systrarna E och O. Detta på Es födelsedag.

Slutade medicinera för att se om ledvärken blev bättre. Det blev den.

Augusti

Gjorde storkkok med pannbiff och kålpudding.

Körde “firmabilen” för första gången. Nervöst, men det gick fint.

 

September

Våra föräldrar firade bröllopsdag i Augusti och i September ordnade vi en tre-rätters överraskningsmiddag.

Började hos en ny sjukgymnast, Arne. Kändes bra från första stund, nu är jag på god väg att komma till rätta med mina bekymmer i nacken.

 

Oktober

Opererades i början på månaden, genomgick en total tyreoidektomi i Kalmar. Fick uppleva hur det kändes att vara hjälpbehövande och det var nog rätt nyttigt. Sjukskriven i två veckor och sedan tillbaka till jobbet med full kraft.

Var med “grabbarna” på älgjakt.

 

November

Piggade upp mig själv med en iPhone 5s.

 

December

Magnetröntgades för att försöka komma underfund med vad som orsakar huvudvärken jag har haft sedan lite innan jul 2012.

Firade jul med min fantastiska familj. Fick vad jag önskade mig och en hel del till. Underbart.

 

Antal sjukhusbesök under året: mååååånga. Antal provtagningar: oräkneliga.

 

Må 2014 bli bättre än 2013. Då är jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar