Älgjakt 2013

Igår trotsade jag allt vad sunt förnuft heter och klev ur sängen kl. 4. Ja, på morgonen. Helt sjukt, jag vet. Till detta fanns det dock en god anledning. Eller ja, hur god anledning kunde diskuteras nåra timmar senare när jag satt i ett torn mitt ute i skogen och det bara var kallt och rått och mörkt…

Hur som helst, igår var det älgjaktspremiär i denna delen av landet. Jag var med för tredje året, men bara med kameran. Som tidigare år. Förhoppningen var ju naturligtvis att min käre far skulle få skjuta något, så att jag fick vara med hela vägen från skottillfälle till flådd älg. Det blev inte riktigt så, men vi tror att det var en älg modell större som gick i skogen bakom oss när vi satt på första passet på morgonen. Det brakade och knakade och flåsade bakom våra ryggar.

DSC_0203Morgonpasset.

DSC_0210Hela jaktlaget samlat för korvgrillning. Den som skjuter årets första älg bjuder på korv och öl vid nästa års första älgjaktsdag.

DSC_0230 På pass nr. 2. Mitt ute i skogen.

DSC_0237 Lingon fanns det gott om, och övermogna blåbär.

IMG_1642 Årets första fällda älg, en kalv. Skytten är han som står nere till vänster i bild.

DSC_0242Pappa på väg till bilen efter att ha suttit väldigt kort på pass nr. 3.

DSC_0244Många samlade runt andra fällda älgen, en tjur modell större.

DSC_0253Skytt med sin fällda älg.

DSC_0261Upp med älgen på släpet för frakt ut ur skogen.

DSC_0278På plats i slaktarboden. Älgen ska hängas upp för att vägas och bli flådd.

DSC_0284En av dagens medverkande hundar, Tassa.

 

DSC_0291 Inte så pjåkig krona får jag väl säga.

 

Det blev inga fler pass den dagen. Klockan blev alldeles för mycket och det skulle snart skymma, så när älgarna var upphängda och klara åkte vi hem. Jag fick kämpa för att hålla mig vaken vill jag lova. Kollade på Tonårsbossen, men somnade innan det var slut och vaknade lite efter nio. Har sovit som en stock inatt. Tänk att det ska behövas 12 timmar i skogen för att man ska lyckas komma till ro ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar