Julafton i korthet

Såhär när ett nytt år nyss har begynt är det kanske dags att ge sig på en kort redogörelse för julafton, en vecka i efterskott.

På julaftons morgon fick vi som vanligt våra jultallrikar, åt frukost och gjorde oss i ordning för kyrkobesök. Mamma, jag och Elin åkte till kyrkan och pappa gick för att möta sina kompisar (de går alltid en promenad på julafton). Det var fint i kyrkan. Barnen sjöng och krubban befolkades.
Väl hemma igen var det dags för förberedelser. Vi manglade dukar, dukade, fixade i allmänhet innan alla gäster kom.
Vid två kom farmor och farfar, Camilla, Andreas och Madeleine. Halv tre kom Dieter, Karin, Stefan, Susanne, Sebastian och Stefans kompis Pierre. 16 personer var vi som högg in på all julmat. Tomten gjorde ett besök, lämnade en massa julklappar. Själv fick jag pengar, silverbestick (sista paret), presentkort på helkroppsmassage, en BH, presentkort på Change, en spargris och godis.



Vi drack kaffe och åt mandelmusslor med grädde och sylt. Åt godis, pratade och hade trevligt. Ungefär när alla gäster lämnade huset gjorde jag detsamma. Till kyrkan begav jag mig för midnattsmässa. Var hemma strax före ett på juldagsmorgonen.

Ja, det var julafton i korthet. Riktigt kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar