Dålig stil

Idag är jag sur.

Pappa hittade en bil på Blocket som såg fin ut. Igår ringde han till säljaren och de bestämde att han skulle få komma och titta på den idag klockan 16. I Ryd fanns den. Tanken var att den, om den verkligen var så fin som den såg ut på bilderna, skulle få följa med oss hem direkt, så jag fick följa med för att kunna köra en av bilarna. Eftersom bilen ändå fanns 10 mil bort valde vi att åka tidigare för att passa på att kolla in Börjes i Tingsryd, där vi inte varit på länge. Vi passade även på att fika. Två koppar kaffe, en dubbelmacka och semla gick på 34 kronor. Det ni. Dessutom var det gratis att parkera. Klockan drog sig mot avtalad tid och vi körde ut till den adress vi fått. Min syster ringde upp oss strax innan vi kom fram och sa att vi fått ett sms med texten "saab är såld". Pappa ringde upp säljaren, som bekräftade att hon sålt bilen. Allt hon verkade ha att säga när pappa försökte förklara att man inte kunde göra så var att hon hade skickat ett sms och försökt ringa. Tillslut la hon på luren, och då pappa försökte ringa igen hade hon lagt av luren (vi pratar inte många minuter här). Hur kan man bete sig så? Vi pratar om en vuxen människa som totalt struntade i att hon lovat att vi skulle få titta på bilen. Vi hade ju trots allt 10 mil enkel resa, bara för att titta på denna bil. En muntlig överenskommelse är ju också en överenskommelse. Det vi just nu känner oss lite gladare av är att hon hade sålt bilen för 3000. Pappa hade tänkt bjuda 5000.

Annars vill jag skänka varma kramar till alla som vill ha.

1 kommentar:

  1. Det är olagligt att sälja något som man har erbjudit någon annan att köpa, förutsatt att hon inte uttryckligen skrev att hon ville ha ett slutgiltigt svar senast en viss tid och ni överskred den. Min första fru läser juridik, och jag fick det där förklarat för mig. Har ni det skriftligt är det i teorin möjligt att anmäla.

    SvaraRadera