Meningen med advent är oklar i Skillingaryd

I gårdagens Kyrkans Tidning stod följande att läsa:

Starka reaktioner har följt i Skillingaryd efter beslutet att årets adventsfirande inte fick ske i kyrkan. Skolledningen menar att eleverna inte ska utsättas för religionsutövning.

Ursäkta, men har jag missat någonting? Jag trodde att hela adventsgrejen hade med religion att göra. Har jag trott fel i alla år då, eller? Advent betyder väl nått i stil med ankomst, om jag inte minns helt fel. Vems ankomst? Jo, Jesus. Jaha, så det skulle inte vara religiöst då? Dom verkar ju ha missat hela grejen med varför man firar advent. Min visst, för all del, strunta i jullovet också, om barnen nu ska slippa religionsutövning, gå i skolan på julafton, ha längre sommarlov istället.

1 kommentar:

  1. Inte klokt att de inte skulle fira första advent i kyrkan! Då ska de ju inte fira första advent överhuvud taget!

    SvaraRadera