Allhelgonatid

Efter att ha vilat en stund i fredags efter jobbet ringde jag till farmor och frågade om hon ville följa med ner till kyrkogården. Det ville hon, så vi åkte ner och tände ljus. Både i minneslunden och på graven. Reflekterade över att det redan gått hela tio år sedan gammelmorfar lämnade oss. Ibland saknar jag honom.

IMG_1694 

Efter besöket på kyrkogården lämnade jag av farmor hemma hos sig och sedan åkte jag vidare till kyrkan. Det skulle bli minnesgudstjänst och jag skulle vara kyrkvärd. Kammarkören sjöng Requiem av Karl Jenkins och det kändes lite jobbigt att inte kunna vara med och sjunga, men de skötte det med bravur. Det lät helt fantastiskt bra!

IMG_1695

Lördagen börjades med gudstjänst i Nybro och på eftermiddagen åkte mamma och jag till Hälleberga för att gå på gudstjänst och tända ljus. Efteråt blev vi hembjudna på kvällsmat hos mormor och morfar. Med var även morbror och moster med familjer. Blev både mat och kaffe och kaka. Själv drack jag te i en berså-kopp.

IMG_1707

Idag gick jag i kyrkan igen, fjärde gången på tre dagar. På kyrkkaffet blev det så mycket samtal att de som kokat kaffet och dukat tillslut släckte och gick hem. Kvar satt vi, ett litet gäng människor som fortsatte samtala.

IMG_1708

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar