Hipp hipp hurra

Igår fyllde jag ju år, jag och min gamla idrottslärare Stefan bl.a. Grattis! Idag är det många som fyller år, inte bara som jag vet om.. Men hur som helst så fyller idag kusin Stefan 24, onkel Willi nått mellan 65 och 75 (vi vet inte riktigt, men farfar är äldst och han är 75 och onkel Friedel är yngst och fyller 65 till sommaren) och Ann-Catrines syskon Sara och Patrik fyller 18. Ett stort grattis till er alla!

Det var ju marknad idag, här i stan. Som alltid första fredagen efter första maj. Dock var det inget bra marknadsväder. Regnet har öst ner under precis hela dagen. Jag jobbade idag och tanken var att vi skulle tagit med gubbarna ner till stan. Men det känns inte så schysst att dra på dem en massa kläder och ponchos och dra ut i regnet och trängas på stan bland marknadsstånd och idioter med paraplyn. Förbjud paraplyn på allmänna platser där det är mycket folk. Helt livsfarligt är det. Vart man än vänder sig riskerar man att få ett paraply i ögat. Ingen tar någon hänsyn. "Här ska jag fram". Anna (min handledare) och jag trotsade regnet och gav oss ner till torget för att köpa marknadskarameller, och nån liten grej, till de två äldre herrarna som inte kunde ta sig ner på egen hand. Trots regnet var jag fortfarande torr om mina gympaskobeklädda fötter, tack vare min KalleAnka-byxor, d.v.s. orangea regnbyxor med skitsmarta flikar som sätts runt foten med gummiband.
Drog en repa på stan när jag cyklade hem också. Köpte hem en påse marknadskarameller till familjen. 5 hekto och tio par strumpor köpte jag. That's it. Efter att ha kommit hem och ätit ett kex skjutsade jag upp mina systrar till marknaden och körde till Kvantum för att inhandla vad som saknades till kvällens tacos. Just när jag lagt upp de sista varorna på bandet ringer pappa.

P - Är du på marknaden?
J - Nej, jag ska precis betala på Kvantum. Vadå?
P - Men du ska hämta Elin och Olivia?
J - Ja.
P - Köp markadsgodis då.
J - Varför då?
P - Molle har varit i skålen och ätit upp det du köpte...

Så jag fick ge mig ut i regnet ytterligare en gång bara för att hunden hade behagat äta upp nästan ett halvt kilo godis. Men sen har han ju spytt halva kvällen också...

1 kommentar: