På tillväxt i köket

Har jag visat mina små pelargonbebisar som bor i köksfönstret?

Den första har jag medvetet brutit av från en av de plantor som ser så tanig och ledsen ut. Ner med grenen i lite såjord och så lite kärlek och omtanke. Och sol. Visst har den börjat växa till sig och bli fin? Tyckte inte jag såg någon skillnad när den stod i fönstret, men nu när jag jämför med bilder på hur liten den var när den planterades så syns det tydligt hur den har växt.


Den andra lilla plantan är ett försök att rädda en liten olycka. När jag plockade bort vissna blommor från min Mårbacka i sovrummet hängde det med några små blad längst ner i botten. Tänkte först bara kasta bort den, men så kände jag ändå att jag ville göra en chansning. Funkar det så funkar det, liksom. Och se på tusan, visst funkar det. Den lilla lilla miniplantan börjar minsann få små rötter. Så himla roligt! 


Till våren tänker jag ta fler sticklingar. Kanske främst från de två stackars pelargonerna som står i gästrummet och på Eriks rum, de ser så ledsna ut. Det borde gå att få ut iallafall tre nya plantor per växt. Men de kanske repar sig under vintern. Vem vet?

Medan vi väntade på att kvällsmatsäggen skulle koka och Håkan skulle komma hem så fick den lilla lilla mårbacka-plantan en liten uppiffning. Insvept i cellofan och silkespapper står den mjukt på spets. Under spetsen dekorationssten som levde farligt där den låg innan (på ett ljusfat, lättåtkomligt för en klåfingrig 1,5-åring).



Spetsen är för övrigt en liten bit av det som blev kvar efter min brudklänning. Jag skulle egentligen använda den till att sy ett insynsskydd till ytterdörren, men det var tyvärr lite för liten bit kvar. Men det är ingen fara på taket, jag har annan spets att sy insynsskydd av.

1 kommentar: