Att visa legitimation i vården

När jag körde in till Eksjö tidigare idag kom jag att tänka på att typ enda stället där jag får visa legitimation när det gäller kontakt med sjukvården är när jag ska träffa kuratorn. På alla kallelser står alltid att man ska ta med legitimation, men det är nästan aldrig man behöver visa den. Inte ens när jag skulle opereras förra veckan behövde jag visa den. 

Alltså skulle egentligen vem som helst som är kvinna och ser ut att vara i 30-årsåldern och kan rabbla mitt personnummer kunna gå till doktorn och utge sig för att vara jag. Tänk vilka konsekvenser det skulle kunna ge. 😱

Jo just det förresten, på akuten när jag hade gallstensanfall i somras fick jag visa den. Jag stod dubbelvikt av smärta över receptionsdisken och kämpade som bara den för att få fram körkortet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar