Att lura sina föräldrar med samvetet i behåll

För sådär en och en halv månad sedan började E, O och jag fundera på vad vi skulle ge till våra älskade föräldrar när de firade 25 år som gifta. Vi beslutade att vi skulle lura iväg dem en lördagskväll för att få fritt spelrum att laga mat i deras lägenhet tills de skulle komma hem.

I lördags var det dags. När jag sjungit på stan med Gospelkören och haft övning med Kammarkören följde jag med mamma hem. Vi fixade lunch och när vi åt ringde faster C. Hon bjöd in till eftermiddagskaffe (vilket vi såklart visste om , då vi bett henne göra det), men E och jag hittade på trovärdiga ursäkter för att inte följa med. När de gick hemifrån skyndade jag mig hem till mig för att hämta mat. I förväg hade jag helstekt fläskfilé, skagenröra och skurit sallad. E hade fixat potatisgratäng och lemoncurdmousse till efterrätt.

Tillbaka i föräldrarnas lägenhet dukade vi fint (duk till stora bordet hade jag varit och hämtat när de jobbade en dag, för att kunna stryka den ifred) och lagade klart maten. C fick klartecken att skicka hem mamma och pappa igen och när de klev innanför dörren fick de bubbel. En extra överraskning blev att O var hemma från Skåne.

bildFint dukat. Toast skagen till förrätt.

Till huvudrätt blev det potatisgratäng, helstekt fläskfilé, rödvinssås och sallad.

bild1Lemoncurdmousse med hallon och mörk choklad till efterrätt. Supergott. Lagom syrligt efter all mat.

imageVi gav våra fina föräldrar en bukett blommor också.

När all mat var intagen ställde vi fram en skål med godis, fyllde på våra glas med valfri dricka och spelade “Med andra ord” tills klockan passerat midnatt.

Vi känner oss nöjda med att allt gick som planerat. Mamma och pappa blev ordentligt överraskade och mycket glada! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar