Dopdag

DSC_9211Lördagen den 11 juli 1987 döptes jag i Hälleberga kyrka. I Onsdags, 11 juli 2012, åkte jag och min mamma ut för att kika på vägkyrkans utställning med traditioner och händelser i livet. Där var doplänning, konfirmationskåpa, brudkläder, folkdräkter och pynt tillhörande jul, påsk och kräftskiva.

DSC_9206DSC_9210

Jag hade läst att det varje dag kl. 18 skulle vara aftonbön och det hade jag ju ingenting emot. Denna kväll visade det sig dock vara “Musik i sommarkväll”. Jaja, det kunde säkert bli bra. Fast en timme med fiol och nyckelharpa var väl kanske inte vad vi tänkt oss. Visst, de var jätteduktiga de två som spelade, fast inte riktigt min typ av musik.

DSC_9215Korfönstret i Hälleberga kyrka. Har alltid fascinerats av det, för jag tycker att det är så himla fint. Fast vad kantarellerna har där att göra har jag ännu inte kommit på.

Kaffe serverades i vapenhuset istället för på kyrkbacken. Hade det serverats utomhus hade det blivit lite väl utspätt om man säger så. Det duggade inte precis när det var färdigspelat.

Efteråt kollade vi runt i kyrkan, och så pratade vi med kyrkvaktmästaren Nisse och mamma nämnde att det var på dagen 25 år sedan jag döptes. “Då skulle vi ju haft mingel” tyckte han. “Är det inte det vi har?” svarade jag, där vi stod med kaffekopp i ena handen och kanelbulle i den andra. “Jo, men det finns ju sånt som är godare än kaffe…”

Innan vi åkte hem ville mamma gå till gravarna (min kusins och hennes farmors och farfars). Kusinens ligger uppe vid kyrkan men gammelfarföräldrarnas ligger en bit bort. När vi stod nere vid morfars föräldrars grav började det droppa och vi kände att det var dags att gå mot bilen. Vi hinner inte så långt innan det regnar ordentligt och vi småspringer till bilen. När vi väl sitter i bilen och är påväg kommer vi på att vi kanske ska säga hej då till mormor och morfar innan vi kör till Nybro. Så vi ger oss ut i regnet igen och in i församlingshemmet. Pratar en stund med folket där och inväntar en lucka i regnet. Tillslut regnar det inte lika mycket och vi kan åka hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar