Telia? Nej tack.

Nej, nu behöver jag få avreagera mig lite igen. På Telia, troligen Sveriges sämsta kundtjänst. Jag har digital-TV från dem. Det har funkat jättebra nu. I början körde de uppdateringar jämt, så man fick starta om boxen typ varje dag. Inte för att det tar mer än några minuter, men det blir jobbigt i längden. Men som sagt, det funkar bra nu.

Igår när jag betalade räkningar läste jag på den från Telia att man kunde välja att ta den på e-faktura. Har ett par andra på det sättet och det är skönt att slippa dessa långa OCR-nummer. Så när jag var inloggad på banken skulle jag fixa detta tänkte jag. Sagt och gjort. Letade upp Telia i listan över företag som erbjuder e-faktura. Där fanns två alternativ, Telia mobil telefoni och Telia telefoni & bredband. Men jag har varken telefon eller bredband från dem och visste inte vilket jag skulle välja. Att leta på deras hemsida gav ingen hint om saken så jag bestämde mig för att söka hjälp genom support-chatten. Efter 1,5 timme i kö (lyckades stänga ner fönstret efter en halvtimme och fick vackert ställa mig sist i kön igen) fick jag chatta med en kille som inte kunde svara på min fråga. Han svarade vad han trodde borde vara rätt rent logiskt, men kunde inte svära på sin sak utan bad mig att kontakta dem på telefon. Jag tackade för mig och ringde istället. När jag väl knappat mig fram till rätt alternativ möttes jag av en röst som sa “Det är många som ringer just nu, vi kan tyvärr inte ta emot ditt samtal, försök igen”. Sen blev jag nedkopplad. Inget kösystem alltså, utan det gäller tydligen att ha en jäkla tur om man vill komma fram.

Om jag är glad att jag bara har TV där? Ja, det vill jag lova. Tänk om man har någon viktigare fråga än om att ansluta sig till e-faktura? Ja, då är det bara till att hoppas på en gigantisk portion tur så att man kanske kan få prata med någon.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag heter Erika Börjesson och arbetar på Telia Kundservice.
    Till och börja med vill jag be om ursäkt för våra väntetider. Vi har nu ett pressat läge på grund av rådande vädersituation. SMHI:s mätningar visar på mer än en fördubbling av den tidigare högsta noteringen av blixturladdningar. Detta gör att vi har köer på våra ingångar via chatt, e-post och telefon. Detta kan jag inte annat än beklaga!

    De som besvarar frågor via chatt arbetar med teknisk support och har inte hand om fakturaärenden, därav hans svar. Om du inte fått hjälp på annat sätt vill jag berätta att det du ska välja i din anmälan till eFaktura är Telia telefoni & bredband. Jag förstår om detta inte är helt enkelt att klura ut.

    Jag för dina synpunkter vidare. Om du har några följdfrågor får du gärna kontakta mig via http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    Ha en fortsatt fin dag!

    Med vänliga hälsningar
    Erika Börjesson

    SvaraRadera
  2. hej fin blogg du har och du bor i nybro med=) de gör jag med hoppas de inte gör något att jag läser din blogg mvh jessica

    min blogg e jezzicaandersson.blogg.se

    SvaraRadera