Saft saft hall... vinbärssaft

I måndags kväll när det hade börjat svalna av lite, och faktiskt var riktigt behagligt ute, så tog jag den största plåtbunken vi har och plockade röda vinbär. Fyra liter blev det, sen var bunken full och jag orkade inte plocka mer. Skulle kunna plocka minst lika mycket till, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem i så fall. Gelé kanske. Eller är det någon som sitter inne på något trevligt recept innehållande röda vinbär?


Igår rensades de där bären, sköljdes av och varvades med socker i saftmajan. Slutresultatet blev drygt 2,5 liter saft som ska spädas ungefär 1+4, samma proportioner som den mesta köpesaften. Har en flaska kvar från förra året också, plus jordgubbssaften som koktes innan midsommar. Sen finns det några flaskor älgörtssaft kvar i frysen också. Mina barn ska inte gå saftlösa inte. Och saft som bara innehåller bär, socker och vatten känns ju trevlig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar