Ringt mitt första larmsamtal

Här har det varit tyst i några dagar. Högst ofrivilligt ska jag tala om.

I söndags hade jag haft lite diffusa smärtor i bröstet, mest på vänster sida. Kände mig inte så jätteorolig, men jag ringde ändå 1177 för att få lite råd. När jag förklarat mitt ärende sa sköterskan i andra änden att jag borde ta mig in till akuten. Hon bad mig ringa 112, så att de fick göra en bedömning, och ville de inte ta med mig in så hoppades hon att jag hade någon annan som kunde köra in mig. Så jag ringde helt enkelt 112, mitt första larmsamtal någonsin. Fick igen förklara hur det kändes och fick till svar att ambulans var på väg och att jag bara skulle sitta eller ligga på det sätt som var bekvämast medan jag väntade. Sagt och gjort. La mig på soffan och en stund senare kom det två ambulanskillar (Emmabodaambulansen) in genom dörren. De frågade samma saker som 1177 och SOS, sen kopplades jag med EKG-elektroder innan vi gick ut i ambulansen. EKG skickades till HIA i Kalmar och de fick till svar att det var utan anmärkning. Killarna var övertygade om att jag skulle få stanna kvar hemma och ta mig till Astrakanen på måndagen. Men ett samtal till hjärtläkaren sa annat, han tyckte att jag skulle komma in trots att det såg normalt ut. Sagt och gjort, jag blev fastspänd och så åkte vi in. När vi kom in på akuten togs nytt EKG och blodprover och så fick jag vänta och vänta och vänta. Efter några timmar fick jag åka hem med beskedet att allt var lugnt och att det troligtvis var någon slags träningsvärk det var frågan om.

bild6

Igår gick jag till jobbet som vanligt, glad över att allt var okej.

På min tretimmarsrast åkte jag hem. Käkade lite. La mig på soffan. När jag legat en stund var det som att någon snörde åt runt bröstkorgen, helt plötsligt kom det, samtidigt som jag blev galet yr och illamående. När det suttit i nån halvtimme ringde jag 1177 för lite råd, jag behövde ju åka tillbaka till jobbet. Fick även då, efter att ha förklarat hur jag kände mig, instruktionen att ringa 112. Så det gjorde jag. Igen. Två nya killar (Nybroambulansen) kom efter bara några minuter. Det tog en stund innan vi kom ner till bilen för det snurrade som tusan och jag fick hjälp att komma upp från golvet där jag låg, få på mig skor och jacka, och ta mig ner till hissen. När vi kom ner var det inget snack, jag kopplades upp på EKG och så rullade vi mot Kalmar direkt. När vi kom in på akuten var det samma sak som på söndagen, nytt EKG och prover. Sen hamnade jag på ett rum och fick rätt snart träffa en läkare som gjorde lite undersökningar. Han bestämde att jag skulle få träffa en öronläkare så jag blev ivägkörd i rullstol för att träffa henne och genomgå fler undersökningar. Hon hittade inget konstigt egentligen men tyckte att då jag mådde så dåligt skulle jag få stanna över natten. Så ner till akuten igen, fick en brits att ligga på och sen hamnade jag på AVA (akutvårdsavdelningen) där jag fick stanna över natten. När jag var “installerad” på AVA hade klockan hunnit bli åtta på kvällen och jag fick te och en smörgås. Sen låg jag och lyssnade på TVn en stund innan jag bytte om till nattkläderna och försökte sova. Varit vaken till och från inatt. Vid ett tillfälle vaknade jag när jag satt på golvet, vet helt ärligt inte hur jag hamnade där, men jag ringdepå en sköterska och fick en alvedon och så fällde hon upp grindarna så att jag skulle kunna sova tryggt.

bild5 

Mådde illa och var yr när jag vaknade i morse, men fick påputtning i att ta mig till dagrummet för att äta frukost. Fick i mig lite risgrynsgröt men så kom en sköterska och sa att doktorn letade efter mig, så det var bara till att ta resten av frukosten och vingla tillbaka till rummet. Men det gick bra. Vi pratade om hur jag kände mig, och vad det skulle kunna bero på. Det enda han kunde säga var att det i alla fall inte var ångest, för då borde mina yrselattacker vara längre och jag “borde” typ känna att “nu dör jag”. Men så känns det inte, jag blir mest bara snurrig några minuter, som blodtrycksfall, fast även om jag sitter eller ligger still. Han skulle skicka remiss till klin.fys. om en dygnsmätning på hjärtat och så fick jag lergigan att ta mot yrseln.

bild4

En undersköterska beställde sjuktaxi åt mig och jag gick om apoteket innan jag åkte hem. Med mig därifrån hade jag en påse med mediciner värda en halv förmögenhet och en läkemedelslista på tre sidor…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar