Konsten att sy en gardin

I torsdags var jag och mina systrar på stan för att kika på kläder. När vi provat färdigt, och även handlat, tog jag med de båda som smakråd då jag valde tyg till köksgardiner. Hittade två fina och köpte dessa, för den nätta summan av drygt åttahundra kronor… Hmm…

DSC_6468

I lördags begav jag mig hem till Ripvägen för att bruka den gamla symaskinen. Att mäta, klippa och framför allt nåla tar väääldigt mycket tid. Men det blev gjort tillslut. Lite trassel med maskinen hade jag under tiden. Första gardinen blev klar, sen tog jag mat- och fikapaus. Andra tyget mättes och klipptes till. Nålar, nålar, nålar. Började sy och det gick utan några större missöden. När jag hade inte helt lång bit kvar att sy på nästa sista sömmen började maskinen trassla och krångla å det grövsta. Det frestade så på mitt tålamod att det fick vara. Idag var jag tillbaka och min snälla mamma hjälpte mig att sy klart det sista. Inte för att jag inte hade klarat av sömnaden själv, utan för att det känns bättre (för mig alltså) om det är hon som har sönder maskinen. Det blev klart tillslut.

DSC_6464

Av det överblivna tyget skulle vi göra överdrag till soffkuddarna. Fast ni vet ju vad man säger; Det blir aldrig som man tänkt sig. Självklart började maskinen krångla igen. Jättemycket. Undertråden trasslade sig av okänd anledning och tre symaskinsnålar bröts. Varför vet vi inte. Men de två ny nålarna som sattes i var de två sista som fanns hemma, så nu står arbetet stilla tillsvidare. Tills nya nålar är inhandlade vill säga. Vad kan man begära av en gammal 50-talare, egentligen?

DSC_6460

Men när maskinen funkar är den jättebra!

1 kommentar:

  1. Hon ska ha 1000 för hon hinner tydligen inte städa så hon ska ha städ hjälp !!! Men nej 1000 glöm det jag ska ha madrasser till min säng det räcker och betala för hyran i Mars !!!!
    Men men den 1a blir det ingen flytt heller har ingen bil då så får flytta i helgen istället....

    SvaraRadera