Kreta 2009

Här kommer en summering av vår underbara semesterresa. Läs, kolla bilderna och var avundsjuk. Totalt blev det 424 bilder under veckan (vara 58 finns i fotoalbumet här nedanför). Vissa håller högre kvalité än andra. Vissa kan visas, andra ska definitivt censureras. Håll till godo.

Torsdag

På eftermiddagen den 13 augusti lämnade vi ett mycket regnigt Kalmar och reste mot varmare breddgrader. Närmare bestämt Kreta. Maten på planet på vägen ner var förvånansvärt god, en positiv överraskning. Ris och kryddig kycklinggryta. Hur som helst, vi kom ner sent på kvällen och blev avsläppta vid hotellet.  Köpte på oss smör, bröd, mjölk och pålägg i den lilla lilla butiken vid hotellet, så att vi skulle klara frukosten morgonen efter.

Fredag

Pappas födelsedag, och hela anledningen till att vi lämnade landet. Det visade sig att vårt “kök” endast bestod av en diskho, ett litet kylskåp och en ( ! ) kokplatta. Ingen vattenkokare, ingen kaffebryggare. Men vi redde ut det hela och åt frukost på balkongen. Vi låg på stranden och vid poolen. Drack iskaffe och iste. Lunch i lägenheten. På kvällen gick vi ut och åt. Efter maten, när notan var inbeställd, bjöd de på Raki (sprit).

Lördag

Beachen och dess vågor. Alla badade. Mellan varven löstes korsord och lästes veckotidning. Kaffe dracks och solbrännor jämfördes.

Söndag

Vi tog en tur med “Little Fun Train” och valde resan med namnet Seven villages. Vi åkte upp i bergen och plötsligt stod två gubbar i vägkanten och sålde olivolja. Vidare mot en by där vi besökte en kyrka. Längs hela vägen odlades apelsiner och oliver. Vi stannade på ett par ställen till, bl.a. hos en kvinna som sålde sprit i petflaskor. Det ni. Pappa köpte en.

Måndag

Sola, sola, sola. Insmord med solkräm från topp till tå var det bara till att ge sig ut i värmen. Efter en svalkande och uppfräschande dusch var det bara till att smörja in sig igen, fast med after-sun. Föräldrarna tog ut pengar i en bankomat som mer liknade en telefonkiosk.

Tisdag

Vi hyrde bil för att köra till Knossos och skulle därmed äta en något stadigare frukost med kokta ägg. Ha, trodde vi ja. När vi vaknade var det alldeles mörkt. Det visade sig att strömmen hade gått i hela byn. Så det blev inga ägg och inget kaffe. Pappa kunde inte ens köpa färskt bröd i affären… Strömmen kom dock tillbaka lagom till vi var klara och skulle ge oss iväg. Men men. Vi kom iväg och ut på i den livsfarliga kretensiska trafiken. Men hej, jag sitter ju här, så vi överlevde. Det var den otäckaste bilfärd jag varit med om, samtidigt som det var fantastiska vyer och getter på serpentinvägar.

Onsdag

Bara till att inse att det var sista dagen. Presenter och souvenirer inhandlades och övrig tid tillbringades i solen för att eventuellt få liiite mer färg på kroppen. Sen var det bara till att börja packa resväskan.

Torsdag

Dags att säga hejdå. Vid nio kom bussen och tog oss till flygplatsen.  Väl hemma fick vi kaffe. Det var gott efter en dag på resande fot.