Morgonrutinerna

Mitt mål på vardagarna är att alla ska vara uppe och ha fått frukost när klockan är nio. Ibland misslyckas det, men det beror då oftast på att barnen sover gott. Och sover barnen gott är jag inte den som gärna väcker, om vi inte har en tid att passa. 


När vi kommer ner blir det torra blöjor och, om det behövs, rena kläder. Varsin flaska till barnen och en mugg mat till Timjan. När (nästan) alla är utfodrade är det min tur att få ett snabbt toalettbesök innan jag får något i magen. 


Efter intagen frukost sätter vi på kaffe tillsammans Erik och jag. Jag laddar bryggaren och Erik trycker på knappen. Han älskar att få hjälpa till, han blir så glad då. Spelar ingen roll om det är att ge Timjan mat, trycka igång kaffebryggaren eller slänga skräp. Bara han får hjälpa till! Min stora lilla kille. Ibland är det inte riktigt läge att få hjälp, som vid spisen när det finns risk att bränna sig. 

Oavsett om vi kliver ur sängen kl 6 eller kl 9 så ser ordningen likadan ut. Barn och hund först, mamma sist. 

Är Håkan hemma ruckas rutinerna. Då tar han ofta barnen och ger mig sovmorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar