'Älgörtssaft

Förra året var vi på Ölands skördefest och då köpte vi en flaska älgörtssaft. Maken älskade den och ville göra egen om vi hittade älgört. Vem är jag att säga nej till min underbara make? När vi var på skogspromenad hittade vi ett ställe med älgört men det var inte tillräckligt många utslagna blommor än så vi avvaktade. 
När jag var ute på baksidan såg jag blommor som var bekanta, och vad var det om inte älgört. Senare såg jag att det fanns ännu mer nere vid lagården så jag plockade det jag behövde för att göra min saft. Det var samma dag som Timjan blev ormbiten så saften fick vänta någon dag. I helgen hade den stått färdigt så den silades av och hälldes på rena flaskor. Använde petflaskor och la saften i frysen. 
Receptet hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar